English

* * * * *

FORTISSIMO FFelicia FF157

Page
Menu
News
Login

* * * * *

Login

Side administration.

Venligst indtast password.

!!! JavaScript og Cookies skal være aktiveret !!!
User (optional):

Password:


El-installation.

Se fx Elektricitet ombord som er en stor (1,5 MB) PDF fil på engelsk, samt Troldand. eller helt eksplicitet elektricitet installations afsnittet under Båden

Victron har den samme gode vejledning som kan hentes på deres hjemmeside i afsnit downloads-manualer. I Danmark forhandles det ´bl.a af Gertsen & Olufsen se under marineafsnit, (som også dækker Yanmar).

Batterityper og deres fordele ulemper (VLRA, AGM, GEL, LI-ION, LeadAcid osv) er der flere som har skrevet om udover victron og andre link ovenfor. fx

Se også Klubvejledninger og foils fra FF-klubbens formand vedrørende 220V elforsyning, hos Velamsund Båtklub  samt naturligvis Kryssarklubbens referenser

Og naturligvis Piet Janssen Korrosion tidligere Force selvom det mest er galvanisk

FF157 løsninger

Der er brugt flere forskellige komponenter til el-installationen. Den er iøvrigt et forholdvis enkelt 12 volts anlæg med køleskab, lidt instrumenter, en PC, en lille 12-220V konverter, lidt kahytslys, bilradio, standard navigationslys, men uden solceller, vindmøller, bovpropeller, ankerspil. Opladning fra landstrøm og motor af 2 stk 100 amp Vision glasfiber batterier og et startbatteri, adskilt af septor.

  • Mastervolt lader
  • Vision AGM batterier
  • Septor skillerelæ (på vej til udskiftning med en C-tek smartpass 12-12V , som sikrer ladning fra generator, og er forberedt til evt. solpanel
  • Danfoss kølekompressor
  • Silva sea star instrumenter
  • NASA batterimonitor 

De fleste komponenter kan findes hos flere forskellige leverandører. Jeg har meget positive erfaringer med både produkt og service hos

Min erfaring er at disse firmaer varmt kan anbefales, fordi de ved noget om de produkter de sælger, og yder en god service samt rådgivning betydeligt bedre end hvad man kan forvente at opleve i en almindelig marine ship-shop.

Skitse af installationen herunder eller kan hentes som PDF-fil (åbner i nyt vindue).

Alt der skal monitoreres skal have minus samlet på den shunt som NASA BM-1 monitorerer på. Forbrug samles som discharge og opladning som charge og monitoren BM-1 viser netto ændring siden sidste nulstilling, aktuelt ampere forbrug, resttid på batteriet ved samme forbrug. Altsammen for de to forbrugsbatterier, der er ingen målinger på motorbatteriet som blot formodes opladet helt (Septor er dog en duo, dvs mastervolt lader på motorbatteriet når forbrugsbatterier er fuldt opladet). Mastervolt laderen viser også aktuel ladeeffekt samt spænding, men viser ikke ladning fra motor generator.

På mastervolt er der to jumpers som begge bruges til at hæve ladespændingen med når de monteres. J1 monteret hæver spændingen med 0,7V og bruges hvis man anvender skillerelæ (der har et spændingstab på 0,7 V). Jeg har for nylig udskiftet skillerelæ på mastervolt landstrømslader med septor som ikke har noget spændingstab, derfor tages J1 af. På generator lader sad der et oprindeligt Paris-Rhone skille relæ uden spændingskompensation. Generator har derfor aldrig kunnet lade forbrugsbatterier helt op. Det relæ erstattes af septoren som er uden spændingstab, med bedre generator ladning som følge. J2 hæver spænding på trickle charge (sidste lade fase til langtids lade vedligehold) med 0,6 V for AGM batterier eller Gel batterier som de Vison batterier der bruges, J2 er derfor monteret.

Forbrugsbatterier er tilsluttet "på kryds" hvilket betyder at den ene batteri har alle plus tilslutninger og det andet batteri har alle minus tilslutninger. Det skal gøres sådan for at belaste og slide og bruge batterierne ens. De er plus-plus og minus-minus forbundne med helt ens kabler. Dimensionering af kabler kan der læses om mange steder. Calder har meget men er også lidt tung læsning. En nem og for de gængse tilfælde tilstrækkelig vedling findes i den lille "Strøm ombord" bog som bl.a Sejlunionen sælger, og ellers kan henvises til de link de er først på siden (Vitron fx). Virkeligheden er at det er meget tykke kabler og der er mange og et kik ned i batteri-boksen er umiddelbart mere sammenfiltret end tegningen antyder. De tykke kabler gør også at tilslutninger er hårdt arbejde. Det kan være en praktisk hjælp, og anbefales hvis der kan findes plads, at bruge gode strømskinner til plus og minus tilslutninger fremfor fastskruning direkte på batteripoler eller shunt.  

En vis strømbesparelse på indvendig (og udvendig) belysning opnås med brug af dioder istedet for glødelamper eller halogenpærer. Diode-erstatninger findes i mange styrker og fatninger. Et godt dansk indkøbsted er dioder.dk

« forrige top næste »
Page
Menu
News
Hjem Print Version Mailform Sitemap
146,890 visitors
248,433 page views
1.69 page views / visitor
English


Page
Menu
News
Nyeste opslag

Juli 2014

Site renovering pågår langsomt eftersom båden forlængst er solgt og nu sejler i Holland under tysk flag. Og er i 2020 flyttet ti Travemunde.

Følg Båten Anna, Fortissimo på vej jorden rundt.Seneste status er at båden nu er hjemme og sat til salg.

Se link på facebook og Anna egen hjemmeside

Båden Bull, også på langfærd,  er rapporteret sunken se SXK http://www.pakryss.se/langseglare-sjonk/

Andet opslag

Enter email-adress and Changedetection will notify it on page updates

privacy policy
 

Besked til andre om siden

Bookmark and Share


Other languages:
 


. bab.la language portal to be used for translations.
. Use Google translate for other language until multilanguage pages is ready, choose language.


website statistics

Genopstået

På grund af systemopdateringer kan den gamle site ikke bruges mere.

Fortissimo.dk er derfor genindstalleret og under renovering

nov-dec 2018


. .

. .


 

Page
Menu
News

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login