English

* * * * *

FORTISSIMO FFelicia

Page
Menu
News

* * * * *

Begroning

Så er der også problemet med propellen, som kan få begroning med rurer (havstulpor).
Der går rygte om to brugbare husråd.

Det ene er indsmøring med lanolin (fedt), der lugter som en våd uldtrøje. Det kan købes på apoteket eller hos en materialist.

Det andet råd er, at overmale propellen (tegne på den) med en sprittusch. Det er muligvis ikke alle typer pen der virker, det kommer lidt an på opløsningsmidlet. Den rigtige type lugter lidt af bitre mandler, og indeholder ikke cyanid (HCN) men derimod benzaldehyd, som er et almindeligt opløsningsmiddel. Det er uden tvivl sundhedsskadeligt, - også for rurer, men jeg synes ikke rigtig det virker.

Malerfirmaerne fx Hempel råder til at give propellen adskillige (+5) gange polering med en hård voks, og dette kan eventuelt sammen med lanolinfedt udskyde rurerne angreb en tid .

Personligt har jeg prøvet polerings rådet, og min konklusion er at det i bedste fald gør det lidt lettere at rense og polere propellen så den skinner som nu ved næste års start. Ved slutningen er den helt holdt op med at virke grundet bevoksning. Metoden giver en del poleringsarbejde, men ikke rigtig nogen begroningsbegrænsning. Smøringen kan eventuelt efter nogles erfaringer ske med Volvos vandfaste fedt (den der smøres i propelakslens black-jack med), eller med silikone (fugemasse).

Prøvede i 2004 at male med International Trilux dybt link eller find det på Yacht Paint (findes tilmed i en propelmalingsudgave) og forventer det virker, da Trilux på Folkebåden har vist sig effektiv (til trods for at den næppe når de 20 knop, vores egen rekord er 11,7 knop målt på GPS og hurtigere kan en Folkebåd ikke presses frem).

 Forskellen opst�r hvis der er sp�nding p� motorstel alts� batteri minus hvilket kan ske hvis landstr�ms jord forbindes til batteri minus, fordi landstr�ms jord ikke har sp�nding nul se fx SXK artikel eller generel om el-installationer
Lidt generelt om galvanisk sp�nding ved vand og metal (p� engelsk) men det har alts� ikke med sagen at g�re.
Den elektrostatiske t�ring er en helt anden sag som kryssarklubben har udgivet flere skrivelser om (se ovenfor) og som b�dbladene ogs� skriver om nu og da. Men is�r har Fortissimo klubbens tekniske komite v�ret meget behj�lpelig med problemafklaringen.


Sidst opdate:
June 16, 2021, 13:41
« forrige top næste »
Page
Menu
News
Hjem Print Version Mailform Sitemap
78,493 visitors
155,622 page views
1.98 page views / visitor
English


Page
Menu
News
Nyeste opslag

Juli 2014

Site renovering pågår langsomt eftersom båden forlængst er solgt og nu sejler i Holland under tysk flag.

Følg Båten Anna, Fortissimo på vej jorden rundt.Seneste status er at båden nu er hjemme og sat til salg.

Se link på facebook og Anna egen hjemmeside

Båden Bull, også på langfærd,  er rapporteret sunken se SXK http://www.pakryss.se/langseglare-sjonk/

Andet opslag

Enter email-adress and Changedetection will notify it on page updates

privacy policy
 

Besked til andre om siden

Bookmark and Share


Other languages:
 


. bab.la language portal to be used for translations.
. Use Google translate for other language until multilanguage pages is ready, choose language.


website statistics

Genopstået

På grund af systemopdateringer kan den gamle site ikke bruges mere.

Fortissimo.dk er derfor genindstalleret og under renovering

nov-dec 2018


. .

. .


 

Page
Menu
News

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login