English

* * * * *

FORTISSIMO FFelicia FF157

Page
Menu
News
Login

* * * * *

Login

Side administration.

Venligst indtast password.

!!! JavaScript og Cookies skal være aktiveret !!!
User (optional):

Password:


Mast og sejl

Sejl

110% FOK fra Elvstrøm lavet og leveret af Søren efter stilen fra ScanKap 99. Et sejl vi har været meget glade for. Storsejlet var det originale Kanon-segel som Søren har sat gennemgående sejlpinde i. Det vil være en stor gevinst at få det sejl udskiftet med et nyt, da det efterhånden er meget udsejlet og med mange slidhuller hvor sejlpinde og rigning mødes. Derfor anskaffes et nyt storsejl i årsskiftet 2009. Også dette er fra Elvstrøm Elvstrøm og med Søren som den nyttige og vidende kontakt. Der er valgt et almindeligt cross-cut dracon sejl som det der til bedste pris leverer bedst egnede løsning i forhold til den sejlads vi dyrker. Uanset hvor tiltalende støbte og laminerede sejl end måtte være, så er realiteten nøgternt set at cross-cut giver os de nødvendige og tilstrækkelige fordele.

Der er ingen spiler eller genua til FF-157 (dvs der er den gamle store genua,men det er et tungt sejl og med rulle fok er det ret sjældent at skifte forsejl. Fandt et gammelt letvejsforsejl. en genua med 12,20 m forlig og 6,40 m underlig og en meget tynd dug. Det bruges som letvejrssejl og sættes flyvende i spilerfaldet (som blot er et ekstra forsejlsfald). Der er et løs ankerrulle i stævnen og til førstre forsøg satte vi halsbarmen heri. SEnere er der svejset et øje i stævnskinnen som bruges til det flyvende forsejle (genakker / code 0/1). Fokkeblokken (eller en kasteblok i rælingslisten) bruges til skødning. I praksis fungerer det som en let Code-Zero. Mest for sjov og fornøjelse i let vejr og solskin i kønne omgivelser.

Mast og rig

Tilrigning eksperimenterede jeg en noget med i starten og fandt efterhånden et trim som holdt masten lige og lodret tværskibs, svagt krummet langskibs og uden at læ overvant slækkede af. Det svarede stort set til det trim som jeg senere så anbefalet fra Fortissimoklubben og beskrevet hos Selden mast i deres meget udmærkede lille bog (se under manuals, rigging instructions ). Den vejledning bruger tommestoks.metoden (wirestrækning på 2 m) som fremgangsmåde, og det er betydeligt hurtigere og nemmere end den rent eksperimentelle jeg starterde med. Begge ender op med udmåling af vantskruen (afstanden mellem øvre og nedre gevindstykke) som udgangs trim. Husk at styrbord og bagbord vant ikke nødvendigvis er lige lange. Eneste og væsentligste forskel er at jeg var nødsaget til at sejle med større mastekrumning end ønskeligt for at kompensere lidt for det gamle storsejl, og derfor også har en tilbøjelighed til at spænde masten op med max krumning (en mastebredde) og derefter krumme yderligere med hækstag. Efter køb af nyt Elvstrøm storsejl er der taget lidt krumning af masten (overvant slækket af til ca 20% wire)

Bomdirk bruger jeg stadig, husk at sno storsejlsfaldet en gang eller to omkring bomdirken i havnen så vibrationer i bomdirken forsvinder. Ville helst have en fast kickingstrop og hurtigreb. I de første år havde vi intet ført tilbage til cockpit, men efter alle fald og trim er ført tilbage til selvskødende spil og aflastere, er al sejlads blevet nemmere må det indrømmes. Der kan nu også rebes fra cockpit hvis der sætte blok i halsbarm og ellers skal man på dæk og sætte halsbarm i svanehals og skødebarm rebes fra cockpit. Fungerer meget enkelt og er en behagelighed. Iøvrigt er det også nemmere at tale sammen når begge står i samme cockpit, istedet for at være spredt på båden. 

Skødebroen er ændret. så det er nemt at justere skødepunktet med en mange gange udveksling. Dette var også en vigtig nødvendighed grundet det gamle storsejl som ellers laver alt for stort  sidevært tryk hvis vi ikke får skødet til læ når vinden frisker. Med det nye storsejlsejl er problemet mindsket betydeligt. Skødevisere til fokken er forsynet med ekstrablokke så skødepunktet kan justeres trinløst fra cockpit, det er næsten uundværligt for at trimme fokken ved rumskødssejlads (køre skødepunktet frem).

Søsætning

Sidst opdate:
February 29, 2024, 10:02

Undermenu

⇑ ..
« forrige top næste »
Page
Menu
News
Hjem Print Version Mailform Sitemap
139,037 visitors
238,179 page views
1.71 page views / visitor
English


Page
Menu
News
Nyeste opslag

Juli 2014

Site renovering pågår langsomt eftersom båden forlængst er solgt og nu sejler i Holland under tysk flag. Og er i 2020 flyttet ti Travemunde.

Følg Båten Anna, Fortissimo på vej jorden rundt.Seneste status er at båden nu er hjemme og sat til salg.

Se link på facebook og Anna egen hjemmeside

Båden Bull, også på langfærd,  er rapporteret sunken se SXK http://www.pakryss.se/langseglare-sjonk/

Andet opslag

Enter email-adress and Changedetection will notify it on page updates

privacy policy
 

Besked til andre om siden

Bookmark and Share


Other languages:
 


. bab.la language portal to be used for translations.
. Use Google translate for other language until multilanguage pages is ready, choose language.


website statistics

Genopstået

På grund af systemopdateringer kan den gamle site ikke bruges mere.

Fortissimo.dk er derfor genindstalleret og under renovering

nov-dec 2018


. .

. .


 

Page
Menu
News

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login